Focusartiest Adja Fassa

Elk jaar kiezen we een artiest die we extra zichtbaar willen maken.
Na Benjamin Verdonck, Laura van Dolron, De Nwe Tijd, Valentijn Dhaenens, Kristien De Proost en Kyoko Scholiers focussen we dit seizoen op Adja Fassa.

Brief 2 - december 2022

Liefste Leuven,

Het is nog maar net winter, maar de koude realiteit kon niet harder inslaan. Net zoals de recordhittes die we de afgelopen zomers meemaakte, hebben we met -7 een letterlijk laagtepunt gevoeld… Ook in mijn persoonlijk avontuur in de ontwikkeling van mijn creatieve praktijk, voelde 2022 als een jaar van extremen: extreem snel, vervelend herhaaldelijk, complex maar zonder poespas, ruw maar zo genereus.

Ik zoek daarom een zacht tempo. Niet snel, niet traag, maar zacht. De tijd staat toch niet stil, dus kan ik er maar beter mee leren dansen. Ook wil ik graag meer ervaren naarmate de winter openbloeit en 2023 haar inborst toont. Mijn focus? Het lichaam en de stem, in alle muzikale vormen: de buik van de drum, de pols van de piano, de vingers van de gitaar. Want wanneer mijn hoofd het volledig overneemt in een poging om elke omwenteling te vatten, kan openstaan voor de magie van een ander een verademing zijn

Enkele inspiratiebronnen die mij voor Oud en Nieuw vergezellen vind je in dit spotifylijstje. 22 nummers die dit onstuimige jaar voor mij belichamen ~ of de toon zetten voor wat ik hoop dat 2023 mag worden:

Vooruitblik op 2023

Daarnaast kijk ik uit naar deze beloftevolle momenten in 30cc, waar ik me laat betoveren door:

❄️het concert (en nieuw album) van Lakecia Benjamin - Phoenix (za 18/03/2023)

❄️de boekvoorstelling wat je zoekt, zoekt jou van Kader Abdolah (zo 22/01/2023)

❄️de dansvoorstelling What Remains van Zoë Demoustier / Ultima Vez (wo 03 en do 04/05/2023)

Evenwel zie je me zéker verschijnen op 18 april voor de concert- en cabaretavond ‘Nuff Said ;)

Warme chocomelk en welgemeende knuffels,

tot binnenkort

Adja

(c) WieBa

Brief 1 - september 2022

Liefste 30CC,

Ik ben een spons. Ik wil me telkens opnieuw uitwringen. Zowel de kleine als de grote cycli van het leven niet alleen beleven maar ook berijden, door ze vast te pakken en ernaar te kijken, ernaar te pieren en mezelf de vraag te stellen “hoe kan ik jou beter begrijpen?”.

Mijn ervaringen vervolgens open te splijten en erin te gaan zitten rijpen, tot de wind een antwoord dat die niet de waarheid poogt te zijn, maar mijn nieuwsgierigheid een zachte hand toesteekt en me vervolgens weer naar buiten trekt. Elke conclusie ontkracht is een rouwproces, begeleid door de nar, de trol, de priesteres.

Ik besef meer en meer dat mijn lichaam het ultieme instrument is om dit leven te verklanken: het universum van een stem is even spannend als dat van een gitaar, een trombone, een klavier - maar danst des te meer met mijn innerlijke leefwereld. De vragen die mijn lijf bewonen, bepalen de textuur van mijn noten en het gewicht van mijn woorden. Bij mijn lichaam hoort mijn brein en dít instrument - ondanks gemakkelijk ontstemd afhankelijk van de kamertemperatuur - weet mij steeds uit te dagen: “de dagen gaan inderdaad sneller voorbij en ik wil er alles uithalen”.

Elke zalm is een vis, maar niet elke vis is een zalm. Niet iedereen beschouwt zichzelf als een kunstenaar, maar we hebben allemaal eenzelfde doel: liefde. Vaak slagen we er in lief te hebben als we de dialoog maar levend houden. Deze levende liefde biedt ons
bijgevolg de nodige omkadering om onszelf richting te geven, niet te stagneren.

Voor mij betekent artiest zijn een geslaagd huwelijk creëren tussen mijn ziel en mijn beleving op deze wereld: op een zo persoonlijk mogelijke manier de dialoog aanhouden met het verhaal dat zich rond me afspeelt. Het medium dat zich aan me opdringt is de liefdestaal van dienst. Vaak muziek, soms theater, soms de pen.

Adja

2021-2022 -Kyoko Scholiers

Vorig seizoen was Kyoko Scholiers onze focusartiest.

Lees hier het interview met Kyoko.