Zin in een of meerdere masterclasses?

Aline Breucker

Scenografie en Kostumering

Aline Breucker denkt in beelden. Al sinds haar studies scenografie aan de Brusselse E.N.S.A.V La Cambre slaat ze bruggen tussen de beeldende kunsten en het bewegende lichaam in de podiumkunsten. Dat doet ze als grafisch kunstenaar, kostuumontwerper en scenografe in circus, opera, dans en theater. Vandaag vormt ze samen met Quintijn Ketels het hedendaagse circusgezelschap Side-Show.

In deze workshop begeleidt ze geïnteresseerden bij de creatie van scenografie en kostuums. Daarbij stelt ze steeds de relatie tussen het lichaam en de ruimte voorop. Door in gesprek te gaan over wat de deelnemers momenteel bezig houdt, geeft Aline aan de hand van praktische voorbeelden een inzicht in haar verbeeldingsrijke praktijk en diverse werkmethoden.

Quintijn Ketels

Feedback in het creatieproces

Quintijn Ketels studeerde af aan de Ecole Supérieure des Arts du Cirque (ESAC) in Brussel. Met Familia Rodriguez van Hopla Circus, toerde hij vijf jaar lang intensief rond de wereld. Daarnaast volgde hij zijn interesse in de hedendaagse dans en schoolde hij zich bij diverse choreografen en gezelschappen. Vandaag maakt hij samen met Aline Breucker deel uit van het hedendaagse circusgezelschap Side-Show.

In het huidige werk dat Quintijn Ketels creëert en begeleidt, is feedback een belangrijk onderdeel. Puttende uit verschillende bestaande methodes en eigen ervaring zal hij projecten en voorstellen bespreken die de deelnemers zelf kunnen aandragen. Zo worden op een gerichte en aanschouwelijke manier tools aangereikt om op een zorgzame, constructieve en verbeeldingsrijke manier om te gaan met feedback op (pril) artistiek materiaal.

Collectief Verlof (Heleen, Steven en Bram)

Improvisatie voorbij de lach

Collectief Verlof is een jong Leuvens theatergezelschap dat werd opgericht door Bart van der Heijden en Heleen Desmet. Het collectief zet ook in op het inspireren van anderen en ze proberen hun liefde voor het vak, hun enthousiasme en ervaringen door te geven via workshops, samenwerkingen met scholen, …​

In deze workshop bouwen we samen aan improvisaties waar vlees aan zit. We onderzoeken hoe je een geïmproviseerde scène boeiend kan houden, ook als die lang duurt. In plaats van een lach te scoren bij het publiek, zoeken we naar diepte en emotie. Je leert samenspelen en invulling geven aan woorden en stiltes.

En zelfs in de diepste tragedie, zit vaak ook een lichtpuntje. Die balanceeroefening gaan we samen aan!

The Space Between (Katharina, Inne en Ingrid)

beeld, tekst en geluid

The Space Between maakt documentaire vertellingen en performatieve installaties tussen beeld, tekst en geluid. Inne Eysermans (muziek en geluid), Katharina Smets (audioverhaal en podcast) en Ingrid Leonard (fotografie en video) werken steeds met documentaire materiaal. Hun voorstellingen ontstaan wanneer deze drie lagen samenkomen tijdens een live-performance. Coach Josse De Pauw noemt hen een jazztrio: soms spelen ze samen, soms speelt iemand een solo.

Werk je met geluid en muziek, met beeld of opgenomen interviews, dan kan The Space Between je adviseren over hoe je documentaire materiaal het beste inzet.

Reinoud Van Mechelen

Stemvorming

Als professionele zanger en tevens dirigent van a nocte temporis wil Reinoud graag zijn ervaringen delen met Leuvense amateurverenigingen. Hij stelt zich dan ook voor als coach op één van jullie repetities.

Bij koren kan hij een initiatie stemvorming geven, via een aantal oefeningen zullen de koorzangers zich goed kunnen opwarmen en kunnen werken aan de stemplaatsing. Verder werkt hij graag aan hoe men de emoties die in de tekst en de muziek zitten muzikaal kan overbrengen.

Met andere muzikale groepen werkt hij graag aan stilistische kenmerken van muziek en ook aan het werken aan de groepsklank. De betrokken groepen worden uitgenodigd op een repetitie van a nocte temporis in de maand maart om hun manier van werken te bekijken.

Jonas Vermeulen (dOFt)

geluid/ soundscapes

Jonas Vermeulen is acteur/maker en richtte hij samen met Piet Van Dycke en Nele Vermeulen het danstheatergezelschap collectief dOFt op. Tegenwoordig, en samen met de vierde telg Sam Cunningham, vormt hij met collectief dOFt een veelbelovend kwartet binnen het culturele landschap.

Het is niet het eerste wat in je opkomt als je denkt aan een theatervoorstelling: geluid. Toch bepaalt het vaak meteen de sfeer van een scène, stuurt het verhalen een bepaalde richting uit, kan het met dezelfde woorden verdriet naar vreugde omzetten of kan het juist uitblinken in afwezigheid. Geluid hoeft niet altijd melodisch te zijn: het getik van je vingers kan misschien nervositeit verraden. Zoals scenografie een voorstelling mee vormt geeft, kan een sterk geluidsontwerp dit evenzeer.

In deze workshop onderzoeken we het belang van geluid binnen een dialoog, een scène, een voorstelling. We zijn niet enkel makers in deze workshop, maar ook spelers. We laten onze creativiteit de vrije loop en zetten geluid als theaterteken voorop.

Elsa Van Dijck

muziektheater

Elsa van Dijk is theatermaker, actrice en dramadocent en werkt als vaste maker en speelster bij Leuvens gezelschap Max Last. Dit seizoen maakt ze met Max Last Stille Nacht, een co-productie met 30CC en Harmonie de Volharding uit Kessel-Lo. Haar passie en expertise ligt in muziektheater en ze is evenveel verliefd op muziek als op tekst en dus werkt ze heel graag met een combinatie van beiden.

Toneelgroepen kunnen haar inzetten als extern oog bij repetities en als spel- of regiecoach. Ze werkt graag met spelers aan muzikaliteit in spel en tekst. Maar ze kan ook zeker kijken naar het bredere verhaal, personage opbouw en helpt graag bij artistieke keuzes. Lopen er bepaalde scènes stroef, komt er een personage niet uit de verf, zou je graag werken aan ritme en schwung?

Opera/operette/musical/muziektheatergezelschappen kan ze helpen met tekstbehandeling, spel in zang en ook hier kan ze meer betekenen op dramaturgisch en conceptueel niveau.

Orkesten die iets aan hun theatrale présence willen doen, kunnen bij Else terecht. Ze vindt het leuk om samen na te denken over een verhaal wat jullie willen overbrengen in een concert. Ook kan ze tips geven over op welke manieren je je als orkest tot een publiek kan verhouden en je publiek zelfs, doe eens zot, zover kan krijgen dat er gedanst gaat worden.

Karen De Meyer

Audiovisuele technieken

Karen De Meyer maakt deel uit van het Ataneres Ensemble. Naast haar passie voor cello, werkt ze ook professioneel als videoproducer. Zij gaf eerder al een intro over het thema audiovisuele technieken in een webinar. Ze nam ons mee in de brede wereld van beeld, geluid, knippen, plakken en monteren; van het opnemen van voorstellingen tot het maken van aftermovies!

Na een bevraging bij de deelnemers zal bepaald worden welk specifiek topic ze zal behandelen in een volgende workshop.

Jaarlijkse workshop techniek 30CC

Weet je graag wat meer over de mogelijkheden van belichting, geluid en decorbouw om jullie productie extra kracht bij te zetten? 

30CC organiseert elk jaar een workshop theatertechniek. Het ene jaar wordt de basis toegelicht, het andere jaar wordt er op elk van de drie aspecten dieper ingegaan. Aan jou de keuze welke van de drie aspecten – of misschien alle drie – je beter onder de knie wil krijgen. Theatertechniekers met veel expertise op zak loodsen jou tijdens deze jaarlijkse workshop doorheen de boeiende wereld van de theatertechniek.

Dit jaar staat de basiscursus op het programma op 19 december.