Dit is de teaser van One Man Show, de eerste komische, cabaretachtige voorstelling die ik maakte samen met kompaan Steven Beersmans.

Identikit - Koen Monserez

Wie ben je?

Ik ben zowel acteur als regisseur en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en daarna 'Schauspiel' aan de Hochshule der Künste in Berlijn. Ik was vroeger verbonden aan toneelgezelschap Ensemble Leporello en werkte ik in de KVS als maker voor en met de stad en daar regisseerde ik: A Sleeping Elephant, een voorstelling met 20 jonge Brusselse boksers rond de figuur van boksicoon Muhammad Ali. Bij het Leuvense fABULEUS regisseerde ik ook de theaterproductie Spelregels (2004), de musical Candide (2006), Niks is wat het lijkt (2011) en Het Zondagavondgevoel (2013).

Ik word ook vaak gevraagd voor muziekproducties zoals voor muziektheater Transparant en de Vlaamse Opera. Voor hen herwerkte ik Koningin van de Nacht van W.A. Mozart, in een bewerking van Jan Van Outryve. Voor Jeugd en Muziek en Concertgebouw Brugge maakte ik ook een Bachvoorstelling, samen met Capriola di Gioia. In 2016 regisseerde ik de voorstelling Alladin en de wolf van Sympfonie Orkest Vlaanderen, met Lize Spit als vertelster. De voorstelling speelde in onder meer De Singel en Concertgebouw Brugge. Voor Cappella Pratensis, gespecialiseerd in de muziek van de polyfonisten uit middeleeuwen en renaissance, regisseerde ik -ook in 2016- de muzikale vertelling De Muzikale Hel, over het leven van Thomas More tijdens de woelige zestiende eeuw.

In 2013 richtte ik samen met Steven Beersmans het komisch duo Beersmans en Monserez op. We maakten ondertussen samen reeds twee avondvullende shows: One man Show en Gewogen en te licht bevonden.

Samen met onder anderen Stefanie Lambrechts, Martje Ceulemans, Jonas Van Thielen, Laurian Callebaut en Elsa Van Dijck maak en speel ik bij het Leuvense theatercollectief Max Last. Ons gezelschap maakte onder andere drie wandelvoorstellingen, telkens op een bijzondere locatie: Spinnenmetenknippen speelt op begraafplaatsen met als thema de dood, Duizend Dingen achter Deuren speelt in gemeentehuizen en gaat over democratie en Niks is wat het lijkt is een wandelvoorstelling voor in Mariaparkjes over een verliefde dichter en weerom de dood, met muziek van Schubert. Het team van Max Last werkte ook drie jaar (2016-2018) aan DUIK, (volledige titel: DUIK, of hoe de burgemeester de vaart zou kunnen laten leeglopen en hoe de Leuvense bevolking dat zou kunnen verhinderen) een stadsbreed project rond de verhalen en mythes van de Leuvense Vaartkom.

Naast mijn theaterwerk ben ik ook coördinator van Cinema ZED: de art house bioscoop van Leuven.

Waar ben je mee bezig?

Op dit moment werken we met Max Last aan twee nieuwe producties. Van Raam tot raam, is een nieuwe voorstelling waarin we de straat als decor gebruiken en het publiek veilig vanuit hun vensterraam of deuropening kan kijken. Daarbij gaan we voluit voor het fysieke spel van acteurs -dichtbij de mensen- maar wel degelijk 'coronaveilig’. We spelen deze zomer over heel Vlaanderen en in september ook in Leuven tijdens een van de openingsweekends van 30CC. De andere productie is Stille Nacht, die in december '21 in première gaat en waar we telkens samen spelen met de lokale fanfare of harmonie in bijvoorbeeld een parochiezaal.
Voor de Bach Academie/Organum Alden Biesen zal ik een stuk van Grétry regisseren: de opéra-comique L'Officier de Fortune. Dit was oorspronkelijk voorzien voor deze zomer '20 maar door de coronacrisis is alles verschoven naar zomer 2021.
En last but zeker not least programmeer ik elke maand het filmaanbod van Cinema ZED.

30CC en jij

30CC is al sinds mijn tijd bij Ensemble Leporello een fijne, ondersteunende plek voor mij.

Artiest in Beeld

30CC brengt de Leuvense artiestengemeenschap in beeld via deze raamtekeningen.
Kom meer te weten over dit project en ontdek alle andere artiesten in beeld.

Adres

Watermolenstraat 16, Wijgmaal

Vind Koen Monserez op de Artiest in Beeld-kaart.

Raamtekening

Het werk van Koen Monserez werd verbeeld door Bart Schoofs

Meer weten?

Volg Max Last op instagram via @maxlastvzw