"Je hebt Sajid in je broekzak zitten": SKaGeN maakt hybride theater

Nog voor 'Gambling Game' begint; ken je het hoofdpersonage al door en door. Want hij zat al een week in je broekzak. Op je smartphone. De toen 14-jarige Sajid vluchtte op zijn eentje van Afghanistan naar hier Het theatergezelschap SKaGeN brengt hybride theater, “een mix tussen een live voorstelling en digitaal theater”, vertelt Korneel Hamers, producent bij SKaGeN. 

"Normaal is theater vluchtig, wij maken daarom het traject langer."

Eerst en vooral: waarover gaat ‘Gambling Game’?

“Drie jaar geleden hebben we een eerste digitale voorstelling gemaakt over dit verhaal: het verhaal van Sajid die Afghanistan ontvluchtte toen die 14 was en via de Balkanroute naar West-Europa reisde. Op basis van materiaal van de Nederlandse documentairemaker, Eefje Blankevoort maakten we smartphone-voorstelling, ‘SneakPeek Shadow Game’, waarin je de tocht van Saijd in realtime volgde via chat-conversaties. Daarop maakten we nu een vervolg: een hybride en deels fictieve voorstelling: ‘Gambling Game’.”

Vertel.

“We volgen opnieuw Sajid. In ‘Gambling Game’ is hij nog altijd onderweg naar Brussel en op die tocht wordt hij geconfronteerd met de Europese buitengrens. Dat is dus fictie. En om dat te fictionaliseren hebben we een volledige gamewereld uitgewerkt. Die virtuele wereld is ontwikkeld in dezelfde digitale omgeving als de game PUBG. We ontwierpen een dorp in Balkan-setting, want daar zat Sajid een jaar lang vast. We maakten een avatar van hem die zijn manier van bewegen, lopen en ademen nabootst. We hebben hem bijna letterlijk in een fictief scenario gestoken, dat gebaseerd is op zijn echte verhaal.”

De keuze voor PUBG is niet toevallig.

“Inderdaad. Toen Sajid naar West-Europa vluchtte speelde hij vaak de game PUBG (PlayerUnknown's Battlegrounds (red.)) om te ontspannen. Een spel waarbij je moet proberen een grens over te steken en te overleven terwijl er een hele hoop obstakels opduiken. Hij speelde eigenlijk wat hij in zijn dagelijkse leven al deed. Een bijna cynische situatie.”

Hoe vertalen jullie die game-setting naar het podium?

“We projecteren de game, maar veranderden het perspectief. Het publiek ziet Sajid komen. Wij, de Europeanen, zien hoe Sajid zich in deze gamewereld beweegt en op verschillende obstakels botst. Dat wordt gecombineerd met een live aspact: op scène zie je het bureau dat verantwoordelijk is voor het bewaken van de grenzen, hoe ze obstakels opbouwt en hoe niet oké dat is.”

Je kan als publiek op voorhand ook intekenen op ‘SneakPeek Shadow Game’, waarom?

“Op die manier is het een hybride voorstelling. Door die app kom je als toeschouwer gepokt en gemazeld en geïnformeerd naar de voorstelling. Je hebt een hele week lang het verhaal van SK in je broekzak zitten. Je kent hem al, je bent bij hem op de meest intieme momenten. Het publiek komt op die manier met veel bagage de zaal binnen en kijken op een andere manier naar het vervolgverhaal, ‘Gambling Game’.

Een hybride theatervoorstelling, hoe zou je dat definiëren?

“Het is een mix tussen een live voorstelling en digitaal theater, in dit geval is dat de SneakPeek Shadow Game. Tijdens de eigenlijke live-voorstelling verandert er niet veel voor het publiek, we presenteren een verhaal. Maar het traject wordt anders: langer. Normaal is theater op zich vluchtig. Je gaat hopelijk met wat bagage naar huis of praat er nog over in de bar, maar het blijft vluchtig. Met onze app maken we het traject veel langer en krijgt het publiek een diepkant inzicht in de thematiek van de voorstelling."

"We zijn constant op zoek naar de grens: hoe ver kunnen we gaan met hybride theater?"

Wat is de grootste uitdaging bij het maken van een hybride theatervoorstelling?

“Wij vertrekken niet vanuit een thema, maar vanuit een vorm. Later koppelen we die vorm aan de actualiteit. Aan welke actuele thema’s kunnen we deze vorm koppelen en hoe bereiken we daar een zo groot mogelijk publiek mee? Dat is altijd het grootste vraagstuk, maar dat is alleen maar uitdagend. Het publiek in Vlaanderen staat ook voor veel open, zo kunnen wij veel vormelijke pistes onderzoeken én een vooruitstrevend gezelschap zijn.”

Hoe zie jij de toekomst van dit soort voorstellingen?

“We zijn constant op zoek naar die grens, dus we zijn ze nog niet tegengekomen. Gelukkig maar, dan hebben we nog een paar jaar werk (lacht). Zolang het een verrijking is en de vorm een bijdrage is, mag het blijven bestaan. Je moet zoiets niet te lang vasthouden. Het moet zinvol blijven, maar ik denk dat we de grenzen van hybride theater nog lang niet gezien hebben.”

'Gambling Game' is een hybride voorstelling van het gezelschap SKaGeN. Je kan intekenen op 'SneakPeek Shadow Game', een unieke smartphonevoorstelling in realtime. 'Gambling Game' speelt op 28 januari bij 30CC. Tickets en info vind je op www.30cc.be/gambling game.